کناف یا رابیتس؟

 

کناف بهتر است یا رابیتس؛ مقایسه سقف کاذب کناف و گچ رابیتس

 

استفاده از سقف کاذب در ساختمان‌ها بسیار رواج یافته و به بخشی جدایی‌ناپذیر از صنعت ساخت‌وساز تبدیل‌ شده است و انواع مختلفی دارد که پراستفاده‌ترین آن‌ها، سقف کاذب کناف و گچ رابیتس است. آنچه در این مقاله خواهید خواند، مقایسه سقف کاذب کناف و رابیتس است. در این مقاله مزایا و معایب هرکدام از این دو را بررسی و باهم مقایسه خواهیم کرد. اگر می‌خواهید بهتر با انواع سقف‌های کاذب آشنا شوید؛ تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مقاومت سازه‌ای

هر دو نوع سقف کاذب کناف و رابیتس در برابر زلزله مقاوم می باشند. انتخاب و استفاده از سقف های کاذب کناف در ساختمان های تجاری و اداری و مسکونی به علت وزن کمتر و کم شدن بار مرده موجب مقاوم شدن ساختمان می‌شود.

در بحث مقاومت در برابر زلزله، اتصالات کناف به صورتی است که در برابر تکان های زلزله جای حرکت جزئی را برای پنل های خود باز میگذارد ولی در رابیتس با هر فشار زلزله به سقف و دیوار ها و سازه فشار زیادی متحمل می شود.

 سرعت اجرا

به طور کلی در سیستم رابیتس کاری و گچ کاری جهت سقف کاذب، کار در سه مرحله انجام می‌شود (جوشکاری، بستن صفحات رابیتس و گچ کاری). در سیستم کناف (ساخت و ساز خشک) نیازی به جوشکاری وجود ندارد. اتصالات سقف کاذب کناف به صورت پیچ و میخ به سقف اصلی متصل می‌شوند. از طرف دیگر در محاسبه زمان اجرای گچ‌کاری باید زمان خشک شدن کامل سقف را محاسبه کنید. زمان خروج نخاله‌های ایجاد شده را نیز در نظر بگیرید. با توجه به تمام این فاکتورها می‌توان نتیجه گرفت که زمان اجرای سقف کاذب کناف، بسیار پایین­ترخواهد بود.

اجرای سقف‌های کلاسیک

در اجرای دکوراسیون داخلی در قالب سبک کلاسیک قابلیت مانور سیستم گچ رابیتس بیشتر از کناف است که این امر به دو دلیل است. ایجاد انحنا و قوس و همچنین اجرای خطوط و برجستگی‌های ایجاد شده در سیستم گچ رابیتس که باعث می­شود اجرای آن بسیار راحتر از کناف باشد. در کل سیستم گچ رابیتس با بهره‌گیری از توان گچبری توانایی اجرای جزئیات بیشتری را دارد.

ایجاد ترک در سقف

امکان ایجاد ترک در سیستم گچ رابیتس کمتر از کناف است اما در صورت اجرای استاندارد کناف، مشکل بروز ترک پیش نمی‌آید.

وزن سازه‌ای

وزن عامل تعین کننده‌ای در اجرای سقف کاذب است. وزن زیاد می‌تواند استحکام بنا را تحت‌الشعاع قرار دهد. کناف وزن کم‌تری از رابیتس دارد. همان‌طور که قبلاً گفتیم؛ قالب‌های رابیتس به‌طور کامل با گچ پر می‌شوند. وجود حجم بالای گچ در رابیتس باعث شده تا وزن رابیتس نسبت به کناف بسیار بیشتر باشد.

وزن زیاد رابیتس، استفاده از آن را در سقف‌های با مساحت زیاد دشوار می‌کند. در مقابل، کناف به دلیل سبکی که دارد، در هر مکانی قابل‌اجرا است. وزن پایین سبب می‌شود تا خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی مانند زلزله، در نمای داخلی ساختمان، کاهش یابد.

مقایسه وزن کناف و گچ رابیتس

وزن هر متر مربع سقف گچ رابیتس (کیلوگرم)

40 kg

وزن هر متر طول باکس گچ رابیتس (کیلوگرم)

48 kg

وزن هر متر مربع سقف ساده کناف (کیلوگرم)

11 kg

وزن هر متر طول کناف (کیلوگرم)

10 kg

 

قابلیت ترمیم‌پذیری و تغییر

از لحاظ ترمیم‌پذیری هر دو متریال قابل ترمیم هستند. مثلا برای ترمیم رابیتس، از گچ استفاده می‌شود. قسمت‌هایی از رابیتس که خراب‌شده‌اند را با لایه‌های جدیدی از گچ پوشانده و رنگ می‌کنند. در مقابل، ترمیم کناف با تعویض لایه‌های قسمت‌های خراب انجام می‌شود.

اما از لحاظ تغییر گچ رابیتس قابلیت تغییر و اضافه کردن باکس و دکور را بعد از اجرا ندارد و فرایند بازسازی را با مشکل مواجه می‌کند. در مقابل کناف به‌راحتی قابل تغییر و افزودن باکس و دکور می‌باشد.

 قیمت تمام شده سقف ساده

 قیمت کناف و رابیتس

قیمت تمام شده باکس و دکور

2قیمت کناف و رابیتس

جمع بندی

به طور کلی هر کدام از سقف های کناف و رابیتس در صورت اجرای صحیح دارای استحکام مناسب هستند و نگرانی در مورد ایجاد ترک در هر دو نوع سقف وجود ندارد. سقف کناف به علت وزن پایین­تر برای ساختمانهای دارای طبقات، بار مرده کمتری به ساختمان تحمیل کرده و اجرای آن مناسب تر است.

در صورتی که سبک داخلی ساختمان شما کلاسیک باشد به علت امکان اجرای جزییات بیشتر با گچ، سقف گچ رابیتس مناسب­تر است.

اگر زمان برای شما اهمیت دارد، مطئنا  سقف کناف ارجحیت داشته و زمان اجرای سقف را برای شما تا حد زیادی کاهش می دهد.

مهمترین مورد در انتخاب هر نوع اجرا و از جمله سقف کاذب، قیمت تمام شده است. در صورتی که فقط می خواهید سقف ساده اجرا کنید و نیازی به رنگ کردن ساختمان نمی بینید سقف گچ رابیتس کمی ارزانتر تمام می شود اما اگر تصمیم دارید بعد از گچ سقف را رنگ آمیزی کنید بهای تمام شده دو نوع سقف تقریبا یکسان خواهد بود. و در آخر اگر نیاز دارید در اجرای سقف، باکس و دکور اجرا شود اجرای کناف برای شما ارزانتر تمام خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

آدرس

کرمان، خیابان آبنوس، کوچه 4، پلاک 46

ساعت کاری: 8صبح تا2 عصر

تماس با ما

ایمیل: info@sarano1.ir

تلفن: 03432456086

 

شبکه های اجتماعی